søndag den 23. juni 2013

En god uge :)

Nu hvor man sidder søndag formiddag i sofaen med kæresten og stener til "Charlie og Chokoladefabrikken" og egentlig ikke kan tænke på andet end chokolade....kan man jo lige reflektere over ugen, som har været en god en af slagsen.

Jeg fik jo Jesper tilbage efter hans 14 dage i Sao Paolo, så i tirsdags havde vi datenight og trodsede alt det gode vejr og gik i biografen :P Tosset.... Vi så Tømmermænd 3, men den skuffede lidt, I kan sagtens vente på, at den kommer på dvd.

Min squatchallenge går fint. Jeg er ret glad for de indlagte pauser hver fjerde dag, nu hvor jeg er over 100 squats om dagen. Jeg synes, jeg er begyndt at kunne mærke det i benene, hehe. Men det er jo kun positivt, jeg er dog ikke øm dagen efter. I fredags tog jeg mig sammen til at prøve lidt "hjemme-zumba". De timer jeg går til i DGI har den samme instruktør, og hun bruger de samme sange og danse hver dag, hvilket betyder, at jeg snart kan det hele udenad. Derfor har jeg fundet frem til de fleste af sangene (det er lidt svært, når sangene er på spansk/fransk og man ikke aner, hvad de hedder), og så har jeg været i gang i stuen. Kun fredag og lørdag indtil videre, men synes egentlig det er fint, især nu hvor min zumba-dame er væk de næste 6 uger.... Så nu står den på hjemme-zumba og lidt træning i kælderrummet på mit arbejde.

Både i går og i fredags har jeg været til familiefest. En smule udfordrende for en som gerne vil spise sundt, men samtidig er en værre slikmund :) Jeg synes  nu, jeg klarede det ok. Jeg holdt mig væk fra brød, pasta og kartofler, men fik dog et lille stykke kage den ene dag, og et studenterbrød den anden (men jeg havde jo også lavet zumba begge dage!). Jeg skulle køre bege dage, så derfor røg der heller ingen kalorier ned gennem øl og vin, hvilket også er meget rart. Det er kedeligt at bruge sine kalorier på drikkelse.

I aften står den på en gang laksetærte med spinat og feta. Den er mega nem og super lækker, og så er der nok til to dage. Vi spiser den gerne med salat og lidt skyr rørt med lidt krydderurter, eller med ketchup og hvidløg, det kan man jo gøre, som man vil. Den kan laves med alm. tærtedej, men jeg laver en stenalder-version. Man kan også gøre hvad man vil med fyldet, men her er min opskrift. Jeg kan også anbefale at lave den med rejer, feta og hvidløg, en såkaldt "græsk rejetærte", den er super god, især hvis man elsker hvidløg.

Laksetærte m. spinat og feta. 

Bund:
2 dl mandler
0,5 dl sesamfrø
0,5 dl solsikkekerner
1 spsk. Fiberhusk til bagning
40 g smør
1 tsk. Salt
1 æg


Fyld: 

To stykker laksefilet, skåret i tern
3 æg
300 g optøet og drønet spinat (frisk dur også)
ca. 2 dl skyr
200 g feta i tern (bruger gerne Puck)
salt og peber
 
Sådan gør du:
Tænd ovnen på 160 grader.
Mandler, sesamfrø og solsikkekerne kværnes fint i foodprocessor. Resten af
ingredienserne kommes i og der køres til det hele er blevet til en sammenhængende dej.
Dejen trykkes ud i tærteformen, så den er nogenlunde lige tyk over det hele. Prikkes med
en gaffel.
Forbages i 15 min. 

Laks, feta og spinat fordeles over bunden. Æg og skyr blandes + salt og peber og hældes over fyldet. Bages i yderligere ca. 30 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar