søndag den 14. juli 2013

Long time, no see :) -- now let's talk squats!

Whoops, det er da vist lidt tid siden, jeg har været herinde.

Jeg har lovet, jeg ville skrive lidt om squats. I dag slutter min challenge, den har tage lidt mere end de 30 dage, da jeg må indrømme, jeg har holdt lidt flere pause-dage end nødvendigt, men skidt pyt! Jeg har desværre ikke fået taget et "before" eller "after" billede, hvilket er lidt synd, men tag mit ord det - der sker altså noget. Min numse er blevet løftet, og jeg har sagtens mærke, at den er blevet hårdere. Jeg har besluttet, at jeg vil forsøge at lave 100 squats om dagen fremover, udover det jeg laver på diverse træningshold.


Nå men hvilke typer squats findes der så? Umiddelbart findes der faktisk ret mange. Jeg lavede lige en lille google-search, og udvalget er ret stort. Jeg fandt bl.a. denne video, hvor en kvinde laver 10 forskellige typer squats til 100 squats. Btw læg lige mærke til hendes lårmuskler. - Det skal dog lige siges, at de sidste hun laver, kaldes også lunges, også en super god træningsform. Under min challenge har jeg dog ikke lavet så mange forskellige slags. Jeg plejer at lave 20 squats ad gangen, gerne i forskelligt tempo.

F.eks. 100 squats
20 alm squats, knæ i skulderbredde. Tæl til 2 ned, og 2 op (2x2)
20 alm. i hurtigt tempo, op, ned, op, ned.
20 brede squats, knæ bredere end skuldre, tæerne peger stadig frem. Tempo: 2x2
20 alm. squats 2x2
20 alm. hurtige. 
DONE.

Vil man udfordre sig selv og virkelig have pulsen op, er jump-squats virkelig effektive. Men husk at man stadig skal sørge for, at stillingen er korrekt. Dvs. knæene skal ikke stikke langt ud over fødderne og maven skal være stram.


Man kan også bruge vægt. Enten kan man bruge en håndvægt som på billedet, eller en bodybar/vægtstang på nakken. Man kan sagtens have godt med vægt på. Prøv dig frem.

Nok om squats!
Jeg har haft en rigtig god træningsuge :) Elsker når jeg virkelig føler min træning går godt! Easyline kalder DGIhuset deres cirkeltræning, og selvom det lidt lyder som noget, der er for pensionister, mår jeg indrømme, det er ret godt. Man træner 45 sek. ved hver station og på den måde, føler jeg tiden går hurtigere. Og man bliver ØM. Især den ene instruktør, som også instruerer Crossfit og derfor bruger en masse øvelser derfra. Py for den, det kunne mærkes mange dage efter. Det føles ret godt. - til gengæld har jeg været lidt af tøs, og været nede over mit manglende vægttab den sidste måned, vægten har bare stået stille... Hvorfor jeg også har knoklet med træning denne uge. Og lige som jeg troede det ikke virkede, havde vægten gode nyheder til morges! Jubi. Mit humør vendte på en tallerken. Jeg er sådan en tøs, fra mega trist den ene dag til super glad den næste. Min kæreste ryster bare på hovedet af mig (det havde jeg jeg også gjort).

Til sidst får I et mad-billede. Det er blevet en slags yndlingsret her i huset. Meget meget simpelt, det er egentlig bare en salat med hvidløgsmarinerede rejer (f.eks. fra Rema, eller lav dem selv), lidt varmrøget laks, asparges og feta. Alt kan jo egentlig tilføjes.

Og til aller sidst lige endnu et stort tillykke til min veninde Ea, som blev gift sidste lørdag! Det var et skønt bryllup :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar